Weet je wel hoeveel tijd dat kost?

“20 minuten? Neeee!” Het is 21.30 uur geweest en ik sta op het station te wachten op mijn overstap. Ik heb mijn neef Hans aan de telefoon vanwege jarig en felicitaties en zo. “Ja”, zeg ik, “want ’s avonds rijden er minder treinen en dan is de overstaptijd langer”.

Ons gesprek verloopt vrij voorspelbaar als het over auto’s en OV gaat. Toen ik 18 was, vroeg hij standaard: “Heb je al je al je rijbewijs?” Dat ging bijna tien jaar zo, want ik was pas 26 toen ik dat haalde. Daarna vroeg hij standaard: “Heb je al een auto?” En dat vraagt hij nog steeds, inmiddels al tientallen jaren. Ik moet er elke keer om lachen.

Het is een heerlijke avond, droog, niet koud en vrij stil. Ik heb net lekker gegeten en vind even over het perron kuieren wel prettig. Hans begrijpt er niets van. “Ik moet er niet aan denken. Ik word al agressief als ik naar je luister!”

Tijd, energie en geld

Het doet me denken aan een gesprek tussen collega’s even geleden. De een: “Ik raak zo gestrest van die auto. Ik sta steeds in de file.” De ander: “Nou, ik moet er niet aan denken om met de trein te gaan. Dat kost zoveel extra tijd.” De een weer: “Dat is ook zo, maar autorijden kost me extra veel energie als het donker is en het regent.” De ander weer: “Weet je wel hoe duur het is om met de trein te gaan?”

Waarom reizen mensen met de trein?

Zo verlopen discussies over de voor- en nadelen van reizen met auto en trein altijd. Voor mij is het duidelijk. Het mag inmiddels duidelijk zijn. Ik heb niet eens een auto, nooit gehad ook. En dus is de keuze voor het OV snel gemaakt. En ja, ik baal vooral als de trein vertraging heeft en ik mijn aansluiting mis. Ik ben er ook niet blij mee dat er ’s avonds minder treinen rijden en mijn toch al lange reis nog langer duurt. Vorige week was er een stroomstoring met een opeenstapeling van andere storingen: ik was vier uur onderweg om thuis te komen. De week daarna was er een aanrijding; reed er helemaal geen trein. Heb ik met een collega, met de auto, meegereden. Ja, dan ben zelfs ik er HELEMAAL klaar mee, maar goed. Dat zijn uitzonderingen, ook al komen ze best vaak voor.

Hoezo tijd?

Maar. Voor mij is de trein goedkoper dan de auto. Bovendien kan ik van alles en nog wat in de trein doen (van lezen en werken tot uit het raam staren) en is het dus heel relaxt. Ja, ik doe er inderdaad langer over. En daar wil ik het over hebben. Wij hebben namelijk een rare verhouding met tijd. Alles moet sneller en vlugger en eerder. En dus willen we liever 130 km/u rijden en niet 100, willen we liever met de auto of het vliegtuig dan met de trein. Kiezen we voor de kortste rij bij de kassa (en blijken we toch altijd in de langste te staan). En zijn we boos als ‘vandaag besteld, morgen in huis’ pas overmorgen blijkt te zijn. Ten eerste blijkt die tijdwinst vaak helemaal geen tijdwinst te zijn. Ten tweede vullen we die tijd met hele triviale zaken.

Wat doe jij met extra tijd?

Terug naar reizen met de trein. Stel dat je met de auto inderdaad eerder op je bestemming bent aangekomen, wat ga je dan met die extra tijd doen?

Laat me raden….

Vast niet: een boek lezen, een wandeling maken, naar muziek luisteren, tijd in de natuur doorbrengen, niks doen, ontspannen, voor je uitstaren, ….

Wil jij snel en heb je geen tijd verliezen? Dan is Rust & Tijd niets voor jou; blijf lekker thuis. Maar wil je meer rust ervaren en de tijd nemen? Ga dan mee. We nemen niet de kortste en snelste route. Ik weet niet precies hoe lang we elke dag onderweg zijn. Maar we komen elke dag aan, waar we worden opgewacht door vriendelijke mensen, een heerlijke maaltijd en een lekker bed.

In het voorjaar en het najaar kun je met Rust & Tijd mee. Sta je al te trappelen, of heb je nog een zetje nodig? Neem contact op, of kijk op https://www.viaionoi.nl/rust-en-tijd

Vorige
Vorige

Je aandacht verbeteren doe je in de natuur

Volgende
Volgende

Je moet jezelf af en toe kietelen